top of page
  • googlePlaces

S: Pervane çapı nedir?
C: Pervane döndüğünde kanat uçlarının yarattığı çember çapıdır.

S: Pervane pitch ‘i nedir? Nasıl ölçerim?
C: Pervaneyi bir vida parçası gibi düşünürsek kanatlardaki eğimin bir turda vidalanma boyudur. Pitch ölçüsü pervane göbeğinden kanat ucuna doğru değişik olabileceği gibi su kapış ve su çıkış kenarları arasında da farklı olabilir. Bu durum ancak Gürmarin’ de özel dijital ölçü aletleriyle tespit edilebilir. Etkili çap ve pitch ölçüsü imal ettiğimiz pervanelerin göbeğine yazılmaktadır.

S: Pervane kavitasyonu nedir?
C: Suyun içerisinde dönen pervanenin basıncın düşük olduğu bölgelerinde suyun gaz haline dönüşerek pervane yüzeyinde erozyona sebep olmasıdır.

S: Pervane seçiminde çap mı, pitch mi daha önemlidir?
C: Her ikisi de önemlidir çünkü normal şartlarda tekne tipine,ağırlığına , kullanım amacına ve makine beygir gücüne göre bir adet ideal pervane vardır. Maalesef değişken yüklü teknelerde pervanenin ya pitch kontrollü olması ya da teknenin durumuna göre dizayn edilmesi gerekmektedir.

S: Pervane pitch ‘i değiştirilebilir mi?
C: Evet; buna modifikasyon veya reconditioning denir. Gürmarin Pervane’de bronz pervanelerde pitch %15 ‘e kadar artırılabilir veya %5 azaltılabilir.

S: 60 cm çapında 41 cm pitch ‘li bir pervane hesaplandı. Ama teknede yerine sığmıyor. Daha küçük çaplı , daha büyük pitch ‘li bir pervane aynı verimi sağlar mı?
C: Verim düşmeden pitch çapın yerini alamaz. Çap direk olarak güç, devir ve hızla bağlantılıdır. Çapın azaltılarak pitch ‘in artırılması her ne kadar makine yük devrinin aynı kalmasını sağlasa da verimliliğin ve performansın bir miktar düşmesine sebep olacaktır.

S: Neden pervaneme dinamik balans yaptırmalıyım?
C: Çoğu yüksek kaliteli ve süratli teknelere takılan yüksek devirli pervaneler statik balansa ilaveten dinamik olarak da balanslanmalıdır. Statik balans çoğunlukla geniş kanatlı ve 3 kanattan fazla pervanelerde yeterli olamamaktadır. Bu da rahatsız edici vibrasyona ve yatakların kısa sürede aşınmalarına sebep olacaktır.Gürmarin’de imal edilen her pervane dinamik olarak ta balanslanır.

S: Elektroliz nedir? Neden kaynaklanır? Nasıl engellenir?
C: Tuzlu su gibi iletken bir sıvı içerisindeki farklı elektrik iletkenliğine sahip metallerde oluşan elektrik iletkenliği fazla olandan sıvıya doğru akar. Bu da o metalin elektro erozyon sonucu korozyonuna sebep olur. Önlemenin yolu korunacak metallerle temaslı su içerisinde yeterli miktarda çinko (tutya) yerleştirmektir. Elektrik akışı bu elemanlar üzerinden oluşacağından zaman zaman aşınıp eriyeceklerinden yenilenmeleri gerekir.

S: Bronz pervane neden pembeleşir?
C: Bronz malzemede elektrolize bağlı galvanik korozyon sonucu oluşan çinko kaybı pembe renklenmeye sebep olur. Pembe renk bakırdır. Çözümü hasar görmüş kalınlığın temizlenmesidir. Derinleşen problemler onarılabilir değildir ve korunmanın yolu yeterli miktarda ve doğru yerde tutya gibi malzemelerle katotik korumadır.

S: Pervanenin kanat uçları tekneye ne kadar uzaklıkta olmalıdır?
C: Pervane kanat uçlarıyla tekne gövdesi arasındaki mesafe tekne hızına bağlı olmakla birlikte ideal olarak pervane çapının en az %15’i kadar olmalıdır. Daha az olması pervane verimini düşüreceği gibi rahatsız edici ses ve titreşimlere de sebep olacaktır.

S: Pervane takılıp sökülürken ısıtılabilir mi?
C: Hayır.Özellikle kızıl renkteki bronz pervanelerdeki ısıtma malzemede çatlak ve kırılmalara sebep olabilir.İdeali sökerken çekiç ve çektirme kullanılmasıdır.

S: Aynı güçte,boyda,genişlikte ve ağırlıktaki tekneler neden farklı performans gösteriyorlar?
C: Çünkü tekne altyapısı ve ağırlık merkezinin yeri de tekne performansı üzerinde çok etkilidir.

S: Pervanemin sağ mı sol mu dönüşlü olduğunu nasıl anlarım?
C: Teknenin arkasından bakıldığında tekneyi ileriye götürürken pervane saat ibresi yönünde dönüyorsa sağ dönüşlüdür. Eğer pervane sökülmüş ve yerdeyse size yakın olan kanadın yerden yüksek olan tarafı sağdaysa sağ dönüşlü , soldaysa sol dönüşlüdür.

S: Pervanem kirlendi sorun olur mu?
C: Kekamoz ve yosunlarla kirlenen pervane vibrasyon, devir ve hız düşümü ve artan yakıt sarfiyatına sebep olur. Dolayısıyla pervaneyi temizlemek fark edilir derecede tasarruf ve performans artışı sağlar.

S: Pervanede polisaj verim artışı sağlar mı?
C: Kanatlardaki parlaklık su tutumuna engel olacağından hızda çok az olsa da yakıtta %5 ‘e kadar tasarruf sağlar.Gürmarin Pervane’de yapılan imalatlar dinamik balans sonrası süper parlatma işlemine de tabi tutulurlar.

S: Motorumu ne kadar zorlayabilirim?
C: Devamlı kullanımda maksimum yük devrinin %80’i aşılmamalıdır.

S: Teknemde nasıl yakıt tasarrufu sağlarım?
C: Gaza yüklenmemekle. Hızın %10 düşürülmesi yakıtta %25, %20 daha az hız %50 tasarruf sağlar.

S: Teknem için doğru, uygun pervaneyi nasıl seçerim?
C: Pervane hesaplaması, hem kesinleşmiş bilgisayar programları, hem de tecrübe gerektirir. Sizin yapabileceğiniz doğru tekne ve makine bilgilerini Gürmarin’ e iletmenizdir. Teknenizde kullanım amacınıza en uygun pervane mühendislerimizce hesaplanacak ve üretimin her aşamasında dijital ve bilgisayarlı makineler kullanılarak kesin sonuca gidilecektedir. Yapılan her imalat raporlanıp, daha sonraki ihtiyaçlar için saklanmaktadır.

S: Makinem maksimum devrini yapmıyor ve kara duman yapıyor. Sebebi ve çözümü nedir?
C: Motorunuzun revizyon zamanı gelmiş, veya daha iyisi teknenizin altı kirlenmiş olabilir. Pervaneniz büyük geliyor olabilir.Tekne ve makine bilgilerinize göre Gürmarin’ de ücretsiz yapılacak hesap sonucuyla kesin sebep belirlenebilir ve çap ve/veya pitch azaltması ile ideale yakın hale getirilebilir.

Tel: 0216 527 71 17 (Pbx) Cep: 0533 579 50 74

©2019, www.gurmarin.com.tr tarafından Wix.com ile kurulmuştur.

bottom of page