top of page
  • googlePlaces

S: Pervane çapı nedir?
C: Pervane döndüÄŸünde kanat uçlarının yarattığı çember çapıdır.

S: Pervane pitch ‘i nedir? Nasıl ölçerim?
C: Pervaneyi bir vida parçası gibi düÅŸünürsek kanatlardaki eÄŸimin bir turda vidalanma boyudur. Pitch ölçüsü pervane göbeÄŸinden kanat ucuna doÄŸru deÄŸiÅŸik olabileceÄŸi gibi su kapış ve su çıkış kenarları arasında da farklı olabilir. Bu durum ancak Gürmarin’ de özel dijital ölçü aletleriyle tespit edilebilir. Etkili çap ve pitch ölçüsü imal ettiÄŸimiz pervanelerin göbeÄŸine yazılmaktadır.

S: Pervane kavitasyonu nedir?
C: Suyun içerisinde dönen pervanenin basıncın düÅŸük olduÄŸu bölgelerinde suyun gaz haline dönüÅŸerek pervane yüzeyinde erozyona sebep olmasıdır.

S: Pervane seçiminde çap mı, pitch mi daha önemlidir?
C: Her ikisi de önemlidir çünkü normal ÅŸartlarda tekne tipine,ağırlığına , kullanım amacına ve makine beygir gücüne göre bir adet ideal pervane vardır. Maalesef deÄŸiÅŸken yüklü teknelerde pervanenin ya pitch kontrollü olması ya da teknenin durumuna göre dizayn edilmesi gerekmektedir.

S: Pervane pitch ‘i deÄŸiÅŸtirilebilir mi?
C: Evet; buna modifikasyon veya reconditioning denir. Gürmarin Pervane’de bronz pervanelerde pitch %15 ‘e kadar artırılabilir veya %5 azaltılabilir.

S: 60 cm çapında 41 cm pitch ‘li bir pervane hesaplandı. Ama teknede yerine sığmıyor. Daha küçük çaplı , daha büyük pitch ‘li bir pervane aynı verimi saÄŸlar mı?
C: Verim düÅŸmeden pitch çapın yerini alamaz. Çap direk olarak güç, devir ve hızla baÄŸlantılıdır. Çapın azaltılarak pitch ‘in artırılması her ne kadar makine yük devrinin aynı kalmasını saÄŸlasa da verimliliÄŸin ve performansın bir miktar düÅŸmesine sebep olacaktır.

S: Neden pervaneme dinamik balans yaptırmalıyım?
C: ÇoÄŸu yüksek kaliteli ve süratli teknelere takılan yüksek devirli pervaneler statik balansa ilaveten dinamik olarak da balanslanmalıdır. Statik balans çoÄŸunlukla geniÅŸ kanatlı ve 3 kanattan fazla pervanelerde yeterli olamamaktadır. Bu da rahatsız edici vibrasyona ve yatakların kısa sürede aşınmalarına sebep olacaktır.Gürmarin’de imal edilen her pervane dinamik olarak ta balanslanır.

S: Elektroliz nedir? Neden kaynaklanır? Nasıl engellenir?
C: Tuzlu su gibi iletken bir sıvı içerisindeki farklı elektrik iletkenliÄŸine sahip metallerde oluÅŸan elektrik iletkenliÄŸi fazla olandan sıvıya doÄŸru akar. Bu da o metalin elektro erozyon sonucu korozyonuna sebep olur. Önlemenin yolu korunacak metallerle temaslı su içerisinde yeterli miktarda çinko (tutya) yerleÅŸtirmektir. Elektrik akışı bu elemanlar üzerinden oluÅŸacağından zaman zaman aşınıp eriyeceklerinden yenilenmeleri gerekir.

S: Bronz pervane neden pembeleÅŸir?
C: Bronz malzemede elektrolize baÄŸlı galvanik korozyon sonucu oluÅŸan çinko kaybı pembe renklenmeye sebep olur. Pembe renk bakırdır. Çözümü hasar görmüÅŸ kalınlığın temizlenmesidir. DerinleÅŸen problemler onarılabilir deÄŸildir ve korunmanın yolu yeterli miktarda ve doÄŸru yerde tutya gibi malzemelerle katotik korumadır.

S: Pervanenin kanat uçları tekneye ne kadar uzaklıkta olmalıdır?
C: Pervane kanat uçlarıyla tekne gövdesi arasındaki mesafe tekne hızına baÄŸlı olmakla birlikte ideal olarak pervane çapının en az %15’i kadar olmalıdır. Daha az olması pervane verimini düÅŸüreceÄŸi gibi rahatsız edici ses ve titreÅŸimlere de sebep olacaktır.

S: Pervane takılıp sökülürken ısıtılabilir mi?
C: Hayır.Özellikle kızıl renkteki bronz pervanelerdeki ısıtma malzemede çatlak ve kırılmalara sebep olabilir.Ä°deali sökerken çekiç ve çektirme kullanılmasıdır.

S: Aynı güçte,boyda,geniÅŸlikte ve ağırlıktaki tekneler neden farklı performans gösteriyorlar?
C: Çünkü tekne altyapısı ve ağırlık merkezinin yeri de tekne performansı üzerinde çok etkilidir.

S: Pervanemin saÄŸ mı sol mu dönüÅŸlü olduÄŸunu nasıl anlarım?
C: Teknenin arkasından bakıldığında tekneyi ileriye götürürken pervane saat ibresi yönünde dönüyorsa saÄŸ dönüÅŸlüdür. EÄŸer pervane sökülmüÅŸ ve yerdeyse size yakın olan kanadın yerden yüksek olan tarafı saÄŸdaysa saÄŸ dönüÅŸlü , soldaysa sol dönüÅŸlüdür.

S: Pervanem kirlendi sorun olur mu?
C: Kekamoz ve yosunlarla kirlenen pervane vibrasyon, devir ve hız düÅŸümü ve artan yakıt sarfiyatına sebep olur. Dolayısıyla pervaneyi temizlemek fark edilir derecede tasarruf ve performans artışı saÄŸlar.

S: Pervanede polisaj verim artışı sağlar mı?
C: Kanatlardaki parlaklık su tutumuna engel olacağından hızda çok az olsa da yakıtta %5 ‘e kadar tasarruf saÄŸlar.Gürmarin Pervane’de yapılan imalatlar dinamik balans sonrası süper parlatma iÅŸlemine de tabi tutulurlar.

S: Motorumu ne kadar zorlayabilirim?
C: Devamlı kullanımda maksimum yük devrinin %80’i aşılmamalıdır.

S: Teknemde nasıl yakıt tasarrufu sağlarım?
C: Gaza yüklenmemekle. Hızın %10 düÅŸürülmesi yakıtta %25, %20 daha az hız %50 tasarruf saÄŸlar.

S: Teknem için doÄŸru, uygun pervaneyi nasıl seçerim?
C: Pervane hesaplaması, hem kesinleÅŸmiÅŸ bilgisayar programları, hem de tecrübe gerektirir. Sizin yapabileceÄŸiniz doÄŸru tekne ve makine bilgilerini Gürmarin’ e iletmenizdir. Teknenizde kullanım amacınıza en uygun pervane mühendislerimizce hesaplanacak ve üretimin her aÅŸamasında dijital ve bilgisayarlı makineler kullanılarak kesin sonuca gidilecektedir. Yapılan her imalat raporlanıp, daha sonraki ihtiyaçlar için saklanmaktadır.

S: Makinem maksimum devrini yapmıyor ve kara duman yapıyor. Sebebi ve çözümü nedir?
C: Motorunuzun revizyon zamanı gelmiÅŸ, veya daha iyisi teknenizin altı kirlenmiÅŸ olabilir. Pervaneniz büyük geliyor olabilir.Tekne ve makine bilgilerinize göre Gürmarin’ de ücretsiz yapılacak hesap sonucuyla kesin sebep belirlenebilir ve çap ve/veya pitch azaltması ile ideale yakın hale getirilebilir.

bottom of page